اخبار و مقالات صنعت

پادشاه آینده هایپرکارها کدام است: آستون مارتین والکری یا مرسدس پروجکت وان؟

کد مطلب: 133081
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ۱۲:۳۸
بازدید: 43
پرینت
ایمیل

بیش از چهار سال از معرفی سه خودروی افسانه‌ای پورشه 918 اسپایدر، لافراری و مک لارن P1 به‌عنوان نسل جدید و پایه‌گذار هایپرکارهای هیبریدی می‌گذرد. اکنون زمان آن رسیده که بازیگرانی تازه، پرچم را در دست بگیرند. یکی از این مدعیان، مرسدس AMG پروجکت وان است که پس از تیزرهایی طولانی، سرانجام در نمایشگاه فرانکفورت، رونمایی شد. خودرویی که هنوز با نسخه نهایی، 18 ماه فاصله دارد اما نشان‌دهنده انبوهی از ویژگی‌های نوآورانه و تکنولوژی‌های خارق‌العاده است. یک سوی دیگر ماجرا نیز آستون مارتین با خودروی والکری قرار دارد که هنوز در مراحل توسعه قرار دارد. وجه مشترک هر دوی این خودروها، آوردن تکنولوژی‌های فرمول یک به خیابانهاست. در اینجا می‌خواهیم پیش مقایسه‌ای اجمالی بین این دو خودرو و بر اساس تصاویر و اطلاعات موجود تا این لحظه داشته باشیم.


هر دو هایپراسپرت پروجکت وان و والکری با طراحی بدنه‌هایی نزدیک به نسخه نهایی به نمایش در آمده‌اند. این دو خودرو استانداردهای خودروهای جاده‌ای را ارائه می‌کنند و بنابراین می‌توان با آنها علاوه بر حضور در پیست و مسابقات، در خیابان‌ها نیز ویراژ داد. پروجکت وان را می‌توان مخلوطی از طراحی کوئنیگ زگ ONE:1 و لافراری و خودروهای مسابقات لمانز دانست. والکری در عوض یک خودروی با طراحی کاملاً فضایی و همانند فیلم‌های علمی تخیلی آینده‌نگرانه است. مرسدس از طراحی گیرا و تنومندتری برخوردار است و تهاجمی، خشمگین و خطرناک به نظر می‌رسد. آستون مارتین اما ویژگی‌های آئرودینامیکی بیشتری را از فرمول یک با خود به همراه دارد و از ظرافت کمتر اما خشونت بیشتری برخوردار است. هر دو خودرو از پوزه کوتاه و هواکش‌های بزرگ جلو سود می‌برند. پروجکت وان از یک باله کوسه‌ای و یک هواکش سقفی سود می‌برد که ثبات جانبی بیشتری در هنگام چرخیدن در سرعت‌های بالا را به همراه می‌آورد. والکری هم از یک باله جلوی فرمول یکی و تیغه‌ها و باله‌هایی در پهلوها برای هدایت جریان هوا سود می‌برد. نمی‌توان بر اساس تصاویر و ظاهر به مزیت‌های این خودروها نسبت به یکدیگر پی برد اما هر دو از نیروی آئرودینامیک برای بهبود سرعت و چسبندگی به بهترین نحو ممکن سود می‌برند.


دانسته‌های ما از ویژگی‌های فنی والکری هنوز ناقص است. چیزی که ما می‌دانیم این است که یک موتور 12 سیلندر V شکل به حجم 6.5 لیتر با تنفس طبیعی، نیروی آن را تأمین می‌کند. این موتور که با همکاری کاسورث ساخته می‌شود، دست‌کم 820 اسب بخار قدرت خواهد داشت. در مورد نیروی الکتریکی سیستم پیشرانه اطلاعاتی منتشر نشده اما احتمالاً از یک سیستم بازیابی انرژی جنبشی KERS نیز استفاده خواهد شد تا مجموع خروجی پیشرانه به رقم 1000 اسب بخار برسد. در این صورت با توجه به هدف رسیدن به وزن خالص 1000 کیلوگرمی در این خودرو می‌توان به نسبت قدرت به وزن فوق‌العاده 1:1 دست یافت.


در مورد مرسدس AMG پروجکت وان اطلاعات بیشتری وجود دارد. موتور اصلی این هیولا، یک V6 با حجم تنها 1.6 لیتر برگرفته از موتورهای فرمول یک مرسدس و مجهز به توربوشارژر مخصوص است. دور موتور می‌تواند به 11 هزار دور در دقیقه هم برسد. بعلاوه چهار موتور الکتریکی هم نقش کمکی را برای آن ایفا می‌کنند که درمجموع خروجی 1000 اسبی را به چرخ‌ها منتقل می‌نمایند. باتری‌های لیتیوم یون با وزن 100 کیلوگرم نیز انرژی لازم برای حرکت در حالت تمام الکتریکی در مسیری 25 کیلومتری را فراهم می‌سازند.
فضای داخلی هر دو خودرو تقریباً مشابه بوده و شامل صفحات نمایشگر دیجیتالی، فرمان مستطیلی و پدال‌های قابل تنظیم است. در والکری نمایشگر اصلی در روی فرمان نصب شده است که ریشه‌های فرمول یک دارد. در عوض مرسدس کمی لوکس‌تر، عریض‌تر و کاربردی‌تر به نظر می‌رسد. بعلاوه احتمالاً ورود و خروج به داخل کابین والکری با توجه به نوع طراحی پهلوهای خودرو با دشواری‌هایی همراه باشد.


هر دوی این خودروها بسیار منحصربه‌فرد و کم‌نظیر خواهند بود. هر 275 نسخه از پروجکت وان با قیمت 2.27 میلیون دلار پیش فروش شده‌اند. آستون مارتین والکری هم در 150 نسخه خیابانی و 50 نسخه مسابقه‌ای با قیمت 2.6 تا 2.9 میلیون دلار تولید می‌شود که آنها هم متأسفانه همگی به فروش رسیده‌اند. این خودروها را نمی‌توان تنها از روی ظاهر یا مشخصات فنی مقایسه کرد. انبوهی از دانش و تجربه پشت آنها قرار گرفته که می‌تواند در یک رقابت واقعی خود را به نمایش بگذارد. باید دید که تاج پادشاهی هایپرکارها به کدام خودرو خواهد رسید.


+ 0
مخالفم - 0
منبع: https://www.pedal.ir/بنز/آستون-مارتین-والکری-مرسدس-پروجکت-وان/

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کدجدید